O ile w XX wieku główna role w nauczaniu odgrywali: szkoła, nauczyciele, rodzice. Celem zaś nauczania było poznanie treści której to uczniowie czy studenci mieli biernie przyswajać informacje przy użyciu technik mechanicznego zapamiętywania. Uczniowie najczęściej rozliczani byli z zapamiętanej wiedzy nie zaś z nabytych umiejętności. Nauczyciele zaś byli uznawani za jedyne źródło autorytatywnej wiedzy.
To teraz w XXI wieku w raz z szybkim rozwojem nowych technologii pojawiła się też nowa wizja nauczania. Koncepcja ta opiera się na następujących podstawowych zasadach:
- Pierwszą zasadą jest przejście od edukacji do nauki
- Drugi to przejście od konsumpcji nauki uczestnictwa i produkcji
- Trzeci jest przejście od myślenia o instytucji do myślenia o nowych pracach.
Studenci w nowej erze cyfrowej ucza się w środowisku bogatym w informację i stymulujacym do działania. Ich rola zmieniła się od bycia biernymi konsumentami dla aktywnych producentów informacji. Nauczyciel jest te dla nich, ale ju w innej nieco roli jako: inicjator, mediator, współpracownik, trener i mentor. Ta nowa przemiana ról przyniosła zmiany systemu edukacji. Przenieśliśmy się z systemu klasy do systemu wspólnotowego, gdzie wiedza jest społecznie skonstruowana. Schemat kształcenie studentów stał zróżnicowany i odbywa się na kilku platformach, w tym:
- społeczności internetowe
- sieci społecznościowe
- uczenie wzajemne (Peer learning)
- Dokonywanie globalnych połączeń
- inteligentne i mobilne urządzenia
- sieciowe
Studenci korzystając z nowych technologii mogą dotrzeć dziś do poszukiwanej informacji w wolnym czasie kiedy chcą. Dlatego też działania nauczycieli, praktyków i projektantów systemów informatycznych podążają w kierunku ułatwienia im tego dostępu. Odbywa się to wg następujących zasad:
- znajdź informacje
- sprawdzić poprawność tej informacji
- dokonaj jej syntezy
- wykorzystaj tą informację
- przekaż tą informacje
- współpracuj z nią
- rozwiąż problem
- odzwierciedlaj ją
- oceń ją
- opublikuj ją
Chociaż powyżej wymienione umiejętności stanowią pewien fundamentem pedagogiki w odniesieniu do umiejętności wymaganych w naszym wieku. Jednak, aby pomóc naszym uczniom trzeba ich mobilizować by także nabywali:
- Estetyczne umiejętności
- Zdolności syntezy
- Zdolności zrozumieć kontekst
- Umiejętności pracy w zespole i (a) synchronicznie ( postawa dialogowa )
- Multidyscyplinarne, wielojęzycznym i wielokulturowym umiejętności
- Zdolności twórcze
- Lateral, rozbieżny, zbieżny, zdolności myślenia i krytycznego
- parafrazowanie
- przyporządkowanie
- subskrybowanie
- redagowanie
- eksperymentowanie
- refleksyjność
- podcasting
- animowanie
- nagrywanie
- komentowanie
- wyszukiwanie
- zamieszczanie
- linkowanie
- tworzenie sieci
- wysyłanie
- komunikowanie się (czaty, fora, komunikatory)